2017年8月3日 星期四

導師與對上帝的信仰(之三)


----導師與對上帝的信仰(之三)----


有一次我去看一位已達到真正的導師(guru)的修行者,他是一個非常可怕的人,他會打人,會把人從上山丢下來,還有種種可怕的事蹟(註一)。但是他對我有極大的尊敬,我去看他時,他猶如對待一位女神般來對我講話。
他說:妳覺得當今世上的人(水準)如何呢?
我答道:也還可以啦!無論如何都是我創造出來的。
"
但是,妳是神,為什麼不使用妳的大能將這些人改變一些些?"(譯者:言下之意指人類有不少缺點,為什麼不將人類造好一些?)
"
因為我給他們自由,所以他們有這些缺失。但我也給他們自由來決定他們是否要往上昇華(transformation),但我無法強迫他們去昇華。"
"
但妳是全能的上帝,妳可以做任何事。"
"
我是可以做任何事,但我不願意去做某些事,其中之一即是從人類身上拿走自由。他們有自由去選擇,我給他們這個選擇權,因為假如他們要獲得無上的自由,那麼他們必須有小小的自由來決定是否要往上昇華。"
"
但是妳是全能的上帝,應該有一些方法來改善這些可怕的人類?"
"
你的擔心是對的,因為你是一個導師,但當我是全能的上帝時,我有不一樣的做法,我無法和你一樣。"
"
没錯,妳不可能如我一樣的做法。"


他就如同面對神一般來同我談話。然後他告訴他的門徒:"你們歌頌,你們贊美神、贊美她!因為神是非常喜歡被人贊頌。"
我説:"真的嗎?"
他答道:"當然!假如你贊美神,祂會給你所有的東西,我看過非常多的例子,所以我總是贊美神。當我希望事情完成時,我只是贊美神,然後祂就替我完成。"
我答道:"這是真的,我必須承認你所說的。"
因為這位導師是經由虔誠奉獻(devotion)而獲致這一切。


假如你没有真正來自內心的虔誠奉獻,那你無法接近母親,也不可能接近上帝,我們可以說這是一種要接近母親和上帝的條件,一種已先天存在的限制條件,這即是所謂的"經由虔誠而獲致"( achieved through devotion, bhakti gamya)的真義。假如一個人對我說 "好吧!你來提升我的昆達里尼(Kundalini)" 那樣子我是無法提升他的昆達里尼,甚至他七世都無法獲得自覺;但是假如他說:"母親,能否請妳給我自覺。" 那麼昆達里尼一次就升起來了(註二)

所以不只要謙卑,也要心中虔誠。但虔誠是來自你(對神)的信仰之心(faith),今天正是這個對上帝的信仰受到挑戰,受到來自各種愚笨的人、可怕的人、知識分子及科學的挑戰。你對上帝的信仰必須是完全完全不可能會動搖,必須是不被任何事物及想法所影響。你看過那麼多上帝的奇蹟,你也看過你如何用祂的大能來成就事情,你都知道這些,但是對上帝的信仰仍是不夠。當你内在建立了對上帝完全的信仰,你相信有一個全能的上帝,而你是上帝信息的傳遞者,當這種信念在你裏面完全堅固不移時,你就成為一位導師(Guru)了!




註一:Shri Mataji 在另外一次談話有提到:許多人都以為真正的導師不會有火爆脾氣,這是錯誤的想法。

註二:譯者:前者是命令口氣,後者是請求口氣。

註三:另有一篇譯文也談到對上帝的信仰:"什麼都是可能的 -----一個上帝的故事"


註四: 江瑞凱摘譯自Shri Mataji 在導師普祭(Guru Puja)的談話1992-07-19. JSM ! 敬請霎哈嘉兄弟姊妹們指正.




Once I went to meet one real guru. Oh he was a very horrid fellow otherwise! He has slapped so many people, thrown so many people down from the hills and all that kinds of things he has done, no doubt. But still for me he has tremendous regards. I went to him, so he just started talking to me as if he would talk to a Goddess. He said, “How do you find these worldly people here?” I said, “Alright, after all I have created them!” (laughter) “Ah but,” he said, “Still but, you are God, with your power why don’t you change them a little bit?” I said, “That’s what is the problem. I have given them freedom. I have said, ‘alright it’s freedom to you. You can choose if you want to get transformed or not,’ I cannot force. ” He said, “But God Almighty you are, you can do anything.” I said, “I can do everything but I do not want to do certain things; and one of them is to take away the freedom from them. That is their freedom to choose. That’s given to them because, if they are to have the ultimate freedom, they should have this little freedom intact.”

So he was quarrelling with me about this, he said, “But when you are God Almighty there could be some other method these horrible people, what to do?” I said, “Your concern is alright and I understand because you are a guru, but when I am God Almighty supposing, then, my style is different. I can’t be like you.” Then he said, “That’s true! You can’t be like me.” That is what I found in him. He was talking to me only as if I am God standing before him. And then he told all the disciples, “You see, you praise, you praise the Lord, you praise Her, ‘suti kara’, because God is fond of praise.” I said, “Really?” “Yes! (laughter) If you praise the Lord then He gives you everything, I have seen that. I always praise him. Whenever I want something to be done I just praise him and he does it for me.” So, I said, “It’s true, I must accept it.” because He’s bhakti gamya (achieved through devotion) .

You cannot get to Mother unless and until you have really bhakti from your heart. Is all already sort of a built in restriction. What can you do? If you don’t have bhakti you cannot get to Mother, no you cannot. You cannot get to God. But if you have bhakti then you can get to Mother. Is written bhakti gamya. If somebody says, “Alright. Raise my Kundalini!” I cannot raise his Kundalini, not [only that] but for seven lives he won’t have realisation! But if somebody says, “Mother will you please give me realisation.” Once!

So not only humility but bhakti. And bhakti is only possible if you have your faith. That’s the thing is the faith which is challenged nowadays by all kinds of stupid people; intellectuals, these horrible people who are taking out yarns out of their head, or also by science and this so-called ‘Catholic Church’ and this Church and that Church.

So your faith in God has to be absolutely, absolutely untarnishable. Nothing can disturb that. That’s very important. You have seen all the miracles of God, you have seen how you’re working out his powers. You have known all these things. But still the faith in God is missing. The person who has complete faith on God is called as the one … is God himself they say. Is called as Paramchaitanya. The guru is called as the one who is himself Brahmachaitanya. So when this faith in God is absolutely established in you that, “There is God Almighty. He’s Almighty, and that I am the messenger of that God.” Just this understanding, when it becomes absolutely firm in you, then you are in the Guru pada.