2016年10月16日 星期日

大象的尾巴(上)


-------大象的尾巴()-------



有一次我和我女兒、女婿外出旅遊,我們去Palitana,它是以漂亮的地形著名的。我們必須徒步上山,我記得一路往上的山路約有五公里之多,直至山頂有一座寺廟,其他人都喊累要休息,我們就停下了喘口氣。才剛停下來,我就看到那些在頭頂圓形天花板上面美麗的大象雕刻,我就對我的女婿說:"你看那些大象!它們的小尾巴的捲曲都不一樣!" ,他回答道:"母親!我們都累死了!你如何有精力來欣賞那些小尾巴呢?" ,我說:"因為我看見了那些可愛的小尾巴,所以我一點都不累。這是關鍵,因為我看到了一條條小尾巴的美麗之處!



你看,縱使是很普通的萬事萬物都有它們美麗之處。即使是很平凡的人,你也可以發覺許多可愛之處,可能是他們描述事情的方式,或像小孩子一般的率直談話,或他們很簡單的幾句話。你會發覺這些簡單的話語絕非膚淺,而是有很深的内涵。真正有深度的、有内涵的說詞必然是很簡單的字句(Whatever is deep is simple.)。而這些簡單的素材以多樣的排列組合呈現在外,則有種種不同的風味與情趣。



再談到這間房子(譯者:指母親在Pratishthan 蓋的大宅),在整個建造過程我一點都沒有什麼压力。其實我一點都不在意,我很輕易地找到所有合適的建材,並將它們運送到此地。我從沒想到有什麼压力。每一個人看到這房子都說:"好奇特的設計與創作!",但是我從未有任何的構思,我根本不知道什麼是設計。對我而言,這房子根本是不足為道(nothing great),外在的美麗世界才是令人賞心悅目、令人着迷的。這個世界及所有的一切之所以被創造,只是上帝的一個小小的想法。這個想法即是要你們進入上帝的國去享受,就只是這樣!上帝創造了一個如此美麗的世界,祂創造了所有的事物來將你帶到人類的階段,現在只剩下一個簡單的步驟,即進入上帝的王國。你不必把自己弄得太複雜,一旦你如此做(註一),你會驚訝到你可以創造(成就)許多美麗的事物。



註一:譯者認為是指:簡單及進入上帝的王國。

註二:江瑞凱摘譯自Shri Mataji的談話1990-12-14, 亦參考1996-03-03有關大象雕刻的描述. JSM ! 敬請 Sahaja 兄弟姊妹們指正.



For example, as I have told you once I was travelling and we went to a place called Palitana known to be a very beautiful, beautifully carved place. And we had to walk, I don’t know, for three miles at least, climbing up or something like that. With Me was My daughter and My son-in-law. Went up and there was a little temple. They wanted to rest. And also we laid down ourselves there. And as soon as I saw all these beautiful elephants were there, so I told My son-in-law, “Look at these elephants. All their tails are twisted differently.” He said, “Mummy, we are so fed up. How do you have energy to see the tails?” I said, “Because I see the tails I don’t feel tired. That’s the point. Because I see the beauty of these tails, I — ”. So you see, even in simple things there is so much of beauty. In very, very ordinary persons you’ll find that they have a very beautiful things and very nice way of saying things, very simple talks of children like that, it’s so simple, so straightforward, and whatever they say it’s so deep. So whatever is deep is simple, but when it is expressed outside it can have lots of permutations and combinations and it can work out in a beautiful way.

I must tell you, I had no strain in making this house, nothing. I was not bothered at all. I found everything so easily; I brought it here, put it down here, I never even thought there’s strain or anything. Everybody says, “What a concept.” But I never conceived anything. I mean, I just don’t know. What is a concept is there; I just told, “To Me is nothing great.” The whole world is there for us to see and to be fascinated. But behind all that, all this world and everything is created with the very little, simple idea of God, that you all have to enter into the Kingdom of God. That’s all; such a simple idea. So He’s created such a beautiful world, then he created all kinds of things to bring you to the human level, and now just simple thing is to enter into the Kingdom of God. You should not complicate yourself too much and once you do that you will be surprised how beautifully you will be able to produce. (1990-12-14)