2017年8月7日 星期一

你有一開口就說"不"的習慣嗎?


----你有一開口就""的習慣嗎?----



一些右喉輪阻塞的練習者總是想要糾正我,這是我觀察到的現象。當我講任何事情時,他們第一個反應即是""。這個字非常容易從他們的口中跑出來,不論是單一的"",或"不,不是這樣,應該不是......"。他們總是反駁我的意見,或試圖將他們的意見提出來,然後才發現他的想法是錯的,發現其實他不應該提出他的意見。



舉個例子,譬如我說:"(剛才)看到那東西在這裡。"
他們說:"没有啊!"
"
一旦我用我的眼睛看到,這(影像)就印在我的腦海中,東西確實在這裡。"
"
不!"
"
好吧,你們試著找找看!"
"
找到了!果然在這裡。為什麼我們没有看見呢?"
"
因為你的""寫在你的眼睛上,你如何能看得見?"


然後我就看到他們不好意思地拉拉自己的耳朶,這算是不錯,能承認自己有錯。假如你可以看清自己有習慣性的説"",那就更完美了。


有時候我也常測試你們,譬如說我講: "現在是晚上九點。" (譯者:時鐘所顯示的其實並非九點),來看看你們有什麼反應(註一)。有些人的反應是:"是的,母親如此說,那就是如此。" 我可以看到這種人慢慢地在建立他們的虔誠信仰之心(faith),他們正邁向真正虔誠的境地。如果我說一些非常荒謬的事,他們只是露出微笑,他們知道我在測試他們,所以他們不講什麼,也不做什麼,而只是微笑。如此慢慢地,當我講一些他們不知道的事,他們就會說:"是的,應該是如此,母親應該做過,所以她才如此說。"(註二)




註一:譯者:即習慣性說不的人一定立即說:"不對,現在是幾點...."Shri Mataji是希望藉此類的問話,來讓練習者可以發覺自己的一些習慣,即自我(ego)或非我(superego,或譯"超我")

註二:譯者:當人有太多的自我或非我,是很難去接受超出自己領域之外的真理,如此就無法往上更進一步。

註三: 江瑞凱摘譯自Shri Mataji 錫呂克里希納普際(Shri Krishna Puja)的談話1992-08-16. JSM ! 敬請 Sahaja 兄弟姊妹們指正.



Now, right Vishuddhi people will always try to correct Me. I’ve seen it. It’s very simple for them. If I say anything, “No.” First words. Different types “no’s” there are. Sometimes, “No!” Sometimes it is “No, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no, no!” They will contradict Me or try to put their own idea, and then they discover that it was wrong; they should not have said it.

Say for example, if I say, “I saw these things lying here.”

They said, “No.”

I said, “I saw with My own eyes and once I see something, you know, it’s registered, it’s there.”

“No.”

I say, “All right, just try to find out.”

“It’s there! How is it we didn’t see?”

I said, “Because your ‘no’ was written on your eyes, I think, you couldn’t see anything.”

And then they’ll pull their ears – that’s the best. But if you see that, “This is a habit I have of saying ‘no’ to things.” So first of all, I also test you. Supposing I say, “It is just now nine o’clock in the night”, you just say “yes”, let’s see what happens. Try to see. You see, I test you many a times like this and then I see that some people, if I say so,  “All right, if it’s so, if Mother has said, it is so.” And then it starts building up their faith very well. I can see they’re, clearly how they are coming into the realm of real faith, and there when I say something absurd they’ll just smile. They know, “It is Mother is just testing us”, you see, so they just smile. They wouldn’t do anything, but they’ll just smile. And then if it is so and if they don’t know, they’ll say, “Yes, it must be. Mother must have done this or said so.”