2019年5月12日 星期日

錫呂瑪塔吉談自我

*** 錫呂瑪塔吉談自我 ***

 

西方國家是已經非常開發的國家,西方人也發展出相當程度的"自我"(ego),他們應當來看看他們有什麼問題。自我是來自某些特定的意識(consciousness),如你曾經有某些非凡的成就、你是這個(部長)、又是那個(主席);或你的父母很偉大;或你的房子很富麗堂皇;或是你的職位很高等等。這自我的概念可以來自(你的)任何意識,但這些意識並不是真實的,它們和你的覺知(awareness)是相抵觸的,(真實的)你並不是外在這些身份地位所塑造的模樣,而是由你的內在的覺知所形成的。這個覺知必須要成長,從何處來成長呢?即要從了解你的自我是如何形成的、是由何處而來的。

你可以觀察到,在自我的遊戲中,它阻止了你更進一步的昇進。當人沉溺在自我裡面,他只會迷失,因為沉浸在自我的人不是走向左邊,就是走向右邊。而且他們可以非常偏到左邊或右邊,可以到達左右兩邊非常極端的境地。

所以首先我們必須來糾正我們的自我。針對這個自我,我們應該做什麼呢?我們應該要去觀察自己和嘲笑自己,看看自己有那些自我、什麼樣的自我?我們是人類,但(在自覺之後)已變得神聖了,上天的力量已經在我們裡面,我們的內在也有光,我們必須去體悟到我們已經是上天的一部分,如同愛的海洋中的一滴水一般。假如你可以減少你的自我,假如你可以回到你的存有的真實面,那麼一切都會運作得比較好。我發覺西方人的自我是非常非常的強大,不論他們做錯了什麼事,他們都會認為自己是對的,因為他們的自我無論如何都會支持他們。相反的,那些發展中國家的人,那些不是那麼開發的國家的人則不一樣,他們的問題不在自我,而是"非我" (superego,或譯"超我"),這些非我比較容易被糾正,但是自我則是你自己創造出來的敵人,所以你必須(自己)去抵抗反擊它,必須自己去觀察它是從何處而來。它可能是屬於國家方面的或家庭方面的,自我可能來自各方面。假如你想要進入頂輪,首先你必須小心你的自我。

 人們有時候可能會因為這個自我而發狂,所以重點是要去注意且靜觀你的自我,看它如何運作,看它如何弄壞你的脾氣,看它如何破壞你的人際關係,看它如何把你變得很愚笨。自我對你所做的第一件事,就是讓你變得十分愚蠢,你荒誕可笑的行為舉止會令他人想:"哇!他是世界上有史以來最大最蠢的笨蛋!"

 自我是非常有侷限性的,它會讓你的視野狹隘,讓你看不見你生命的目的,你會不知道你為什麼變成自覺的靈,你只會陷在你自己的事務、你的家庭、你的小孩,陷在你認為重要的私事,但其實是完全不重要的事。

 

註一:請也參考相關譯文:"自我 ( Ego )"

( http://sahajataiwan.blogspot.com/2016/09/ego-ashrams-sahaja-yogi-soul-searching.html )

註二江瑞凱摘譯Shri Mataji頂輪普祭(Sahastrara Puja)談話2002-05-05JSM ! 敬請霎哈嘉兄弟姊妹們指正。

 



In the Western countries where they are so developed, ego has also developed, and they have to find out what’s wrong with them. This ego comes from certain consciousness that you have been something great, you are this, you are that, your parents have been great maybe, your property is great or maybe you are occupying very big position, or anything. It can come from anything, and this consciousness is against your awareness because it’s not true. You are not anything being molded by these outside things, but you are molded by your own awareness within yourself. This awareness has to grow – from where? Is to understand how do we get this ego, from what point. ......

Now just see the sport of ego. It stops your ascent further. At ego only people get lost, because at ego only they move to the left or to the right and they can go to the too much of right side, or can go up to the left side. They can go to any extreme of these two.

So first of all we have to correct our ego. For this ego, what should we do? For this ego we should watch ourselves and laugh at ourselves. What ego do we have, of what? We are human beings, now have become divine. And with divine within us, with this light within us we have to understand that we are a part and parcel of the Divine, just a drop in the ocean of love. If you can reduce your ego, if you can bring it to the actual sense of your being, then it will work out better. I find it in the West, this ego is very strong – very, very strong. And whatever they do wrong they think is correct, because ego can support you in every way. While on the contrary those people who are developing, the countries who are not yet developed, there the people, problem is not of ego but of superego. That can be corrected. But ego is your own enemy created by you. So you have to fight it, and see for yourself from where it is coming. It might be country-wise, it might be family-wise, it can be from anywhere.So first of all we must watch out for the ego, if it is Sahastrara we have to enter into.  ......

People are mad sometimes with this ego. So main thing is how to watch and witness your ego how it works, how it spoils your temperament, how it spoils your relationships, how it makes you stupid. Ego is, first thing it does is to make you very stupid, and you start behaving in such a manner that people start thinking that Oh, you are the great, stupidest person ever living.” ......

Ego is very limited, it makes you limited, and you don’t see the purpose of your life. Why have you become a realised soul? You don’t understand. You just are involved in your own affairs, in your family, in your children, in your something like that, very low.