2019年9月15日 星期日

如何對付自我(Ego)及非我(Superego)


*** 如何對付自我(Ego)及非我(Superego)  ***



練習者問:母親,可不可以談一些關於如何用靈(Spirit)來反擊我們的自我。

錫呂瑪塔吉回答:你不應該去反擊自我,假如你想去打擊自我,那麼它會更進一步騎在你頭上。並不是說有一個自我,你就去打擊它,這不是對抗自我的方法。假如你對自我說:"我要打扁你",那麼你的自我會長得更大,所以絕對不要和自我對抗,對付自我的唯一方法就是去靜觀它。你的注意力是非常重要,你的注意力現在已經被照亮喚醒了,你(的注意力)所觀照的東西,它會(自動)回復到正常的大小。假如你的自我長得太大,你只要觀看你的自我,即只要對鏡子中的自己說:"嗨!自我先生,你好嗎?",如此你的自我就會消退下來。不要去打擊它,只要去觀看它。人有各式各樣的自我,教育程度高的人有他的自我,教育程度低的人也有他(自以為傲)的自我,因為人們總是想表現出他是重要的、他是不凡的,就是有這些各種型態的自我。所以最好的方法是:看到你的真我(Yourself),這就是為什麼我常說的:面對你的真我(Self),你的真我就是你(內在)的靈。

練習者問:您剛才所說的也可以同樣用在 "非我" (superego,或譯"超我")嗎?

錫呂瑪塔吉回答:是的,幾乎是如此。面對非我,你不必害怕,你只需要說:"滾出去!我可以很清楚看見你,你在那裡,你現在滾出去!你斗膽敢來嚇我!我是一個靈!我是一個靈!你未免太大膽了,竟敢來影響我!",就是如此做。

自我會讓你變成一個不折不扣的笨蛋,非我則讓你變成一個懦夫。如何去對抗它們呢?假如你說:"我不想成為一個笨蛋",自我就會跑掉。假如你想成為一個笨蛋,那麼自我會出來幫助你。假如你想當一個笨蛋,只要召喚自我先生,那麼你直接就變成一個大笨蛋,這是最簡單的方法。至於非我,假如你是一個懦夫,它就騎在你頭上,你可以說:"我不想當一個懦夫......"。或說:"HamKsham",這是額輪的口訣,面對非我,你說:"我是(一個靈)";面對自我,你說:"我原諒"(註一)


註一: 從其他的談話,譯者整理出如下:Ham 的意思是 "I am"(我是),或 "To know Thyself" (知道真我),或 "To know you are a Spirit" (知道你是一個靈)
Ksham 的意思就是 "forgive"(原諒),或 "I forgive"(我原諒)

註二江瑞凱摘譯自Shri Mataji在倫敦靜室的談話1982-08-06JSM ! 敬請霎哈嘉兄弟姊妹們指正。



Sahaja Yogini: Mother, would You please tell a little bit how… how we fight our ego with the Spirit? How would you do…
Shri Mataji: How do we fight the ego…
Sahaja Yogini: … ego with the Spirit.
Shri Mataji: You see, you should never fight ego. If you try to fight, it will sit more on your head. That’s not the way to fight it, that there is ego and you fight your ego: “Oh, I’m going to box you” – then it will grow more, you see. The more you box it, the more it will grow. Never fight your ego. Only way is to see it. Your attention is very important, your attention is now enlightened. Whatever you see, it comes to its right size. It comes to its right side… size. Say, ego – if it is overgrown, you just watch your ego. That is, it is to watch yourself in the mirror, and you say, “Oh, Mr. Ego, how do you do?” Then it will come down. But don’t fight it. Just to be seen. All kinds of egos could be there. If you are overeducated, you are egoistical. If you are uneducated, you are egoistical – because you must try to show that you are something. All sorts of egos are there. So best thing is to see for yourself; that’s why I say, “Face yourself.” “Yourself” means your Spirit.

Sahaja Yogi: Mother, that goes the same for the superego?

Shri Mataji: Yes, very much so. For superego also – not to be frightened. You should just say, “Get out! I can see you very clearly, you are there. You get out from here! How dare you frighten me? I am the Spirit. I am the Spirit, how dare you can do that?” That’s how. You see, ego makes you idiotic. Absolutely. Ego makes you idiotic, makes an idiot out of you, absolutely. And the superego makes you a coward. It makes you a coward. Now, how to fight it? “I’m not going to be an idiot” – if you say that, ego will go away. If you want to be an idiot, then he’ll be there to help you. If you want to be an idiot, all right, call Mr. Ego. You’ll become an idiot, straightforward.

Is the easiest way. Easiest way. If you want to become an idiot, simple thing is to call the ego. “You come, Mr. Ego, and settle down in me” – and immediately… this is a very simple composition. And superego… if you are a coward, then it sits on your head. Say, “I am not going to be…” Ham Ksham, as I told you, the mantra on the Agnya is. Either you have to say, “I am”; the other, I say, “I forgive you.”