2017年3月2日 星期四

明辨力與喉輪(之五)


----明辨力與喉輪(之五)----

喉輪的明辨力是非常重要的。有一天有一個人來看我,她的右手都僵固了。我問她:"你從事什麼工作?",她答道:"我做秘書的工作,我需要打字,要打很多字!",我說妳用霎哈嘉的方法,在妳打字之前,妳對妳的工作說 "Namaskar"(註一),然後就好像妳並未工作一般,妳開始來工作。妳只是打字而已,就這樣,其實妳没有做什麼。

 常有人對我說:"母親!您飛行這麼多國家,(一定很辛苦!)",其實我没有飛行,有時候我是坐著,有時候是走路,我没有飛行,是飛机在飛行,我只是坐在飛机上而已,我並非像超人一樣飛行,我只是舒適地坐在飛机上,我那有飛行呢?

假如一開始我就認為:"我必須飛行這麼多(國家),我必須做這個、做那個"。那麼有人會說:"母親,(您很辛苦),您做好多事!",其實我什麼都沒有做!真的,我沒有做什麼事!

現在我正在(對你們)演說,我只是說出來而已,並不是我在做這演講,這些話就(自然)從我的嘴巴出來,我就像收音機一樣。你們會說收音機正在做事、正在演說嗎?

實際上我没有做什麼事。因為我没有做什麼事,所以我不會覺得疲倦,也不會耗損。

 正是這個感覺:"我正在做此事、那事",在你的裏面產生出你的自我,這自我是一個麻煩,我們必須將明辨力置於自我之上,用明辨力將自己的自我压下來。假如一個人有太大的自我,那麼這個人的明辨力就會喪失。自我很大的人會認為:"我完成了此事、完成了那事",那天他摔倒爬不起來,他才會突然省悟:"我過去怎麼會這麼笨?有這麼大的自我?",此刻他才會說:"母親,您代替我做,您來成就一切",就這麼簡單,事情就可以成就。當然,我没有做任何事,你也没有!假如你說:"母親,請替我做此事",那麼事情就會成就!

假如你説:"母親,請到我的腦袋裡",我就到你的腦袋。你說:"來到我的眼睛",我就來到你的眼睛。你可以說任何你想要的,我没有去做任何事,你也没有做任何事,但事情就會自然成就。是其他人做的!我們不用去擔心是誰做的,會有某人來做此事。只要不是我來做,我是完全的放鬆,我不會擔心,我也不會不愉快。

 當你容許你的靈量升起、從頂輪出來,此時你就完全抽離出來(detached),並和大梵連接上,所有的事情就由大梵來負責成就,而你不用去做任何事。當你從做任何事、贊美任何事、貶低任何事、批判任何事等等抽離出來,你就在這花花世界中處於完全靜觀的狀態。

 

註一:指我向你致敬、向你頂禮膜拜的意思,發音:那媽斯ㄎㄚˋ。


註二:江瑞凱綜合整摘譯自Shri Mataji明善輪普祭(Hamsa Puja的談話1991-04-28. JSM !這是一篇很長的談話,Shri Mataji 逐一談各個輪穴應該有什麼明辨力,譯者將之分成數篇。敬請霎哈嘉兄弟姊妹指正。


So now the discretion of the Visshuddhi is another very important thing. The other day somebody came, and his right hand was frozen. I asked him: “What do you do?”

He says: “I am working as a secretary.” That lady.

So I said: “What do you do?”

She said: “I type. I type a lot.”

I said: “You take to Sahaja Yoga, and before typing you just say ‘Namaskar’ to that work that you have to do, just like that, and then you start doing the work, as if you are not doing it.

You are just doing it, typing, you are just typing, that’s all. You are not doing it, you are not doing anything.”

Some people say, “Mother, You travel so much.” I never travel. I’m sitting or I’m walking. Where do I travel? It’s the plane that travels, I’m just sitting in the plane. I never travel like a Superman. I’m sitting very nicely. Where do I travel?

If I start thinking: “I travel very much, I do this work, I do that work”, somebody would say: “Mother, you do so much work.” I mean I don’t do anything. I tell you, really, I don’t do anything.

Now I’m speaking. All right. So, just I’m speaking, that’s all; and this speech also I’m not doing it. It’s just coming out, like a radio. Would you say that the radio is doing any work? It’s just a radio.

Actually, I don’t do anything whatsoever. So when I’m not doing anything, why should I feel tired? Why should I wear out?

So this feeling of: “I am doing this and I am doing that”, is responsible for creating your problems of ego within you. So, to use the discretion over this ego, to put it down in its proper place, are these strands of Ida and Pingala sitting on top of them, bring it down. And it’s like a brake and an accelerator.

So, if somebody has too much of ego then the discretion, see, is missing from that person. He does something, thinks: “I have done this, I have done that”; as they say, Humpty Dumpty sort. And then he suddenly finds that’s finished. “I was very stupid to have such a, such an ego.” So, what does he say? “All right, Mother, You do for me. You work it out.”

Finished. It’s done. Of course I don’t do anything, nor you do anything. If you just say, “Mother, please do this for me”, it’s done.

If you say, “Mother, come in my head”, I come in your head; “Come in my eyes”, I come in your eyes. Say what you like, I don’t do anything at all. Neither you do anything. It just works! Somebody else is doing – all right? Need not bother about that. Somebody’s doing it, but as long as I am not doing it, I am relaxed and I am not worried. I am not upset.

So Visshuddhi is a very, very important center, and for you Americans, especially, American Sahaja Yogis, you have to know that to be in the Visshuddhi means you’re “in charge”. Not doing anything, but in charge.

Like these two hands are there, and you should know that it’s the Visshuddhi Chakra which controls the two most important chakras, are Lalita Chakra and Shri Chakra. Just think about it. How important is Visshuddhi? How important is America? Just think of it.

But nobody’s aware of it. I mean America means Las Vegas, then all these horrible beaches – horrible, horrible, horrible! Nobody knows what is America is, what does it mean to be in America, what’s our responsibility.

All this comes to you when you allow your Kundalini to be up there, so you’re absolutely detached, you’re connected with the mains, like this one, and the whole work is done by the mains.

You don’t have to do anything. So when you are detached of doing anything, of appreciating anything or debasing anything, or judging anything, when you are not at all doing all this nonsense, that means you are absolutely detached in the real sense of the word.