2017年12月21日 星期四

大幻相的秘密 (上)


*** 大幻相的秘密 () ***


今天我決定來做Mahamaya (大幻相註一)普祭,我從未談過Mahamaya,因為它(註二)不是可以用來談論的。它是一個秘密,是霎哈嘉瑜伽的基礎。在古書中有記載,當女神(Goddess), 或稱力量(Shakti),來到頂輪(Sahastrara),她就是Mahamaya。所謂她必須是大幻相,表示她將會完全的偽裝,在初期没有人可以知道她是女神,甚至當人們得到自覺時,他們也無法完全了解她。這其中有許多理由:


首先是關係到Mahamaya的使命,她的使命是來給人們自覺。假如她是騎著一隻老虎,手上握著劍,那麼人們必然不敢靠近她,必然是離她遠遠的。給人們自覺是一個錯綜複雜的艱難工作,必須讓人們覺得這並不是由一個偉大的人物來授與,人們的心中也不能有恐懼感或太多的敬畏,所以Mahamaya的降世必須使人們能接近。當Mahamaya以一個平凡的家庭主婦來給人自覺時,是有一個很大的優點,人們會大吃一驚,他們會想:"假如她能給人自覺,那麼爲什麼我們不能呢?畢竟一個普通的家庭主婦都能做如此重要的工作,我們應該也可以做得到。",人們會因此有自信。


再者,做為一個母親,她有愛心與慈悲的特質,更重要的是她的耐心。過去的降世神祇都没有太多的耐心,祂們都以各種理由早早離世而去。而這個給自覺的工作是必須做到一個程度,(所以必須有相當的時間與耐心。)


第三點是人們必須參與進入我的身體(My Body),如同成為我身體的細胞一般,這會使這個工作更困難,因為假如練習者有爭吵、有愚笨的行為等,他們會傷害到我,但這是無法避免的,不得不如此。我考慮的並不是我,而是你們練習者。當霎哈嘉有什麼事情弄錯了,或有練習者對其他人做了不好的事,或有練習者受到迫害,或有練習者生病,我的身體都可以感受到,我會私下地、很努力來將這些問題排除。今天他們告訴我有一位澳洲的練習者得到腦膜炎,立即我給了一個班丹,假如這位練習者對我有信心,且她在我的身體之内,那麼她必然會得到療癒。像人們常告訴我所謂的奇蹟,即有某一個練習者的病被治療了等等,其實那不是奇蹟,那只是Mahamaya的祝福!你們無法了解你們如何在我裏面,你們並無法看見,這就是所謂的Mahamaya。這其中有你們不知道的秘密:當我感到痛苦,假如我試著去看這痛苦,因為我具有治療的能力,所以你們就得到療癒,但是你們並不知道這是如何發生的。


當你們感覺集體有什麼阻塞時,我在我的身上都可以感受到。例如你們集體有左喉輪的問題,那麼我也會感覺到。你們集體的任何輪穴有阻塞,我也會有相同的問題,此時我必須去解決它,因為它造成我的困擾,我不得不去處理它。有些練習者可能因此想:"母親,我們帶給您(很多)麻煩",其實你們没有,這是我的工作,是我將你們放入我裏面,並不是你們,所以你們不用去擔心是否帶給我麻煩。這是我自己的工作,是我的責任。假如我去做這個工作,那是因為我本來就應該去做,所以你們不要因此有不好的感覺。


我以一個家庭主婦的身份來世,就是為了我可以接近你們,我不想讓你們有任何害怕或奇怪的感覺,或甚至感覺到我不是人類,我的行為舉止都完全像人類,我的反應也像人類,但是所有那些能力都隱藏在我内裏。除非等到你得到自覺,否則你是無法了解這些事。.......為了讓我們更能意氣相投,讓我更像一個人類,所以我也結婚、有小孩、有孫子,而且我也(喜歡)上街採購東西。有些人對我也喝可口可樂感到十分驚訝,這只是因為我必須(儘量)像你們(人類),但是我的内在並不是如此,只是外在是如此。




註一:在這談話中,Mahamaya代表幾種意思:一. 駐在頂輪的女神(Shri Mataji此生的化身),二. 巨大、錯綜複雜的幻相。譯者在譯文中保留原文,請讀者自行於文中選用適切的涵義。

譯者說明:Maya 是幻相( illusion) 的意思,指遮掩真相的烏雲。舉例來說,錢、身份、地位、"我的"家人、名校、名牌等等皆是幻相。Maha 是大的意思,Mahamaya 字面上的涵義則是"大幻相"


註二:原文是it,用""只是指稱,並無任何不敬之意。


註三: 江瑞凱摘譯自Shri Mataji Shri Mahamaya Puja的談話1994-04-10. JSM ! 敬請霎哈嘉兄弟姊妹們指正.



So today I’ve decided to have Mahamaya Puja. I have never talked about Mahamaya, as it is not to be talked or told – it’s a secret, as they say. Is the basic of Sahaja Yoga, I should say because is described when the Goddess comes in the Sahastrara, the Shakti, She is Mahamaya. “Sahastrara hai Mahamaya,” already described. She has to be the Mahamaya means She should camouflage Herself fully. Nobody should be able to know Her as the Goddess, to begin with, and even if they get realization they should not reach to the end of it. There are many reasons for that.

The first thing, the job. The job of Mahamaya was to give realization. Now, if I had come on a tiger with a sword in My hand nobody would have stood near Me. You all would have run away from Me. In any other form, if the Goddess had come, She could not have done what She was supposed to do. Moreover, only if She had come as the Mother of Christ or Shri Sitaji or you can say Fatima – they all ended their lives. They had to go away from this world so early, I mean.

They couldn’t do any work whatsoever. Now this work, difficult work of giving realization to others is very intricate. It has to work out in such a manner that nobody feels that it is done by some great personality or with a great awe or fear.
So the Mahamaya incarnation has to come, that people can come closer. Also, it has one advantage, very great advantages, that when a simple person who’s just a housewife starts giving realization, people are flabbergasted. Also they think, “If she can do it, why not we do it? After all, she’s just an ordinary housewife. So, it’s all right. If she can do something, we can also do it.” So they have self-confidence and, being a Mother, She does Her loving part, Her compassion, but the greatest is the patience. You see, none of them had so much patience, all these incarnations who came. You see how they disappeared from this Mother Earth quickly, I’d say, by some excuse or other. but I had to stay, I don’t know how long, but it has to be done up to a point, this work of giving realization.

The third thing was that you have to be identified into My Body, into My Cells of My Body, but this is a more difficult task because supposing one of you becomes stupid, becomes foolish, quarrelsome, anything you do, any small thing, it hurts Me. It has to, but I don’t think about Myself. I always think about you. So it’s an indication to Me that something has gone wrong somewhere. Somebody is doing something wrong to somebody. Some Sahaja Yogis are being tortured. Some are sick. Anything like that, I work it out very intensely and intimately.

Recently, today only, they told me somebody has got meningitis in Australia. Immediately, I gave bandhan. I’m sure such a person should be cured if she has any faith in Me and she’s in My Being. Or somebody is ill somewhere, they tell Me and such a person is saved. They call it a miracle. It is not a miracle. It’s not a miracle. It’s again the Mahamaya’s blessings are like this. You can’t see how you are inside Me. You can’t see your reflection within. You can’t see. This is Mahamaya. This is the secret part of it that you don’t know and then when I feel the pain and if I try, look at it, because I have power to cures, so you get cured. You don’t know how it happens.

Collectively, whatever you feel, I get it in My body. For example, collectively, if you have a left vishuddhi, I get it. If you have, say, right vishuddhi, I get it. Any chakra that you catch, collectively, I get that problem and I have to solve it because it troubles Me, so I solve it. It’s a compulsion that I have to solve it. Now in doing so, you see, you might think, “Mother, we are troubling.” You are not. It’s my doing. I have taken you into Myself. You haven’t. So you don’t have to worry as to, as if you are troubling Me. It’s my own doing work. It’s my own work. It’s my own responsibility. And if I have done it, it’s done it because I am supposed to do it. That’s the job I have to do. So there’s nothing to feel bad about it.

But now, what is the purpose? As I told you, is that I could come close to you and I need not, sort of, fill you with fear or oddness, or even a feeling that I am not a human being. I behave exactly like human being, I react exactly like human beings and all these powers are hidden within Myself. Unless and until you are a realized soul, you won’t understand. Whatever you may do, you won’t understand. Or maybe in the previous life you had your realization or maybe also you have done such tremendous punyas that you can recognize. There are people like that who have done it. But to make it more, sort of, congenial to you is to become absolutely a human being. So I married, I have children, I have grandchildren and I do shopping, as you see. People are surprised how I take Coca-Cola. I’m not supposed to take Coca-Cola? Or I eat popcorn. They’re surprised. But I have to be just like you. But inside I am not. Outside I am.